Monday, 3 October 2011

Pembuka Minda

Perbincangan adalah Pembuka Minda. Percayalah. Bila kita membaca sesuatu info dan terus percaya @ mengakui maklumat itu, maka kita mendapat ilmu dan hanya ilmu sahaja. Tapi lain pula halnya bila kita mendapat info dan berbincang dengan 2 atau 3 individu lain. Selain mendapat ilmu kita juga membuka minda kita dan seterusnya dapat melihat maklumat itu dari pelbagai sudut pandangan.

Hal ini menjadikan kita lebih rasional dari segi pemikiran, rasional dalam menerima pendapat dan juga dalam mencerna maklumat yang mentah (raw info)

Kalau dapat diumpamakan, membaca adalah kartun 2D dan berbincang adalah animasi 3D Hehe

TAPI, perbincangan  ini tidak akan mendatangkan faedah jika rakan debat kita dalam perbincangan dot dot dot (faham2 la sndiri yer). Rakan bertukar pendapat yang berkualiti tidak semestinya berpendidikan tinggi tapi pendapat yang dikeluarkannya bernas, dapat diterima akal dan tidak merapuh. Jika tidak dapat @ tidak kenal rakan sebegini, maka tontonla Talkshow slalu..biarpun kita hanya sebagai penonton tapi kesannya tetap sama cuma kurangnya kita tidak dapat melahirkan pendapat kita.

 contoh geng perbincangan terhebat..the keroro platoon..macam2 ada

Entri pnjang??ya maaf all hehe..naluri si pengarang karangan fakta datang..sila komen ya

15 comments:

budakijaupendek said...

kalau berdebat takpe.
jgn sampai bertengkar dek kerana berbeza pendapat (:

yen(toka ziizokukuto) said...

sangat best entry ni,,terbukak minda dah,,huhu thankz :)

RinsyaRyc said...

kdg2, belajar tinggipun tak aplikasi lam kehidupan.. rugi..


http://bulatmata.blogspot.com/

EyA edamanhatiku said...

@budakijaupendek
yap..btengkar xelok laa..bkan yg kuat triak tu smestinya btul kn3

@yen
hahak yeka?syukur Alhamdulillah

@Rinsya
yap..rugi berilmu xguna..rugi jgak lao xkongsi

My Life's Journey said...

Salam pekenalan ..entri sungguh membuka minda ..bagus entri nie :)

EyA edamanhatiku said...

@mylife's journey
makace..slam knal jga

permata ku said...

sangat2x membuka minda..

si kiut lavender said...

klau berdebat dgn mneda yg btul xpa...tapi klau nak berdebat smpy nak tgkkan benang yg bsah itu mlampau

apa pun..nice entry.....bukaklah sikit minda nih..:)

syafiqakarim said...

suka berdebat msa skola dulu.bertengkar pun suka.haha..

tegakkan benda benar lah :p
eh,knp x letak gambar wonder pet? :p

Arpiiz said...

suka gak bertengkar.. eh silap, berdebat..hehe

yen(toka ziizokukuto) said...

entry ni telah mengubah konsep entry -entry saya,,sekarang entry saya lebih pada perbincangan,,terima kasih tau,,sgt bermanfaat :)

EyA edamanhatiku said...

@permataku
makace

@sikiutlavender
btul tu..org dgilla yg ska tgakkan bnang yg bsah..nk tgak coatla dgn wax kn

@syafiqakarim
wonder pet?hehe eya kn pminat separuh setia keroro, cba tngok dkat profil tu

EyA edamanhatiku said...

@arpiiz
Eya pn ska aslkan eya yg mnang..lao klah pn xpa asl d spen aiskrim hihi

@yen
yeka?lao gitu nnt eya slalu singgah n bg pndapat kat kmen box

naiemah_ramli said...

tol tu..berkongsi pndpt..lala..ilmu mkn tambah..jgn menghantam isu dikuakan..bg sdikit ruang untuk berkongsi ilmu ^_^

EyA edamanhatiku said...

@naiemah
ruang untuk berkongsi ilmu..nice!eya ska pndpat awk ne